Bohužel i malé obce může potkat neočekávána krizová situace. Starosta a obecní úřad musí následně postupovat v mezích krizového zákona. Většina povinností v souvislosti s krizovým řízením je na obcích s rozšířenou působností. Obce I. typu jsou pak základními prvky veřejné správy při zabezpečování opatření ochrany obyvatelstva, při mimořádných událostech a krizových situacích.
Povinnosti starosty dle krizového zákona (§ 21)
- Starosta obce musí zajistit připravenost obce na krizové situace, na této připravenosti se podílí i další orgány obce.
- Zajišťuje provedení stanovených krizových opatření a plní úkoly stanovené starostou obce s rozšířenou působností a orgány krizového řízení při přípravě na krizové situace a při jejich řešení
- Odpovídá za využívání informačních a komunikačních prostředků a pomůcek krizového řízení určených Ministerstvem vnitra
- Zajišťuje za krizové situace provedení stanovených krizových opatření v podmínkách správního obvodu obce
- Zabezpečuje varování a informování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím a vyrozumění orgánů krizového řízení – např. prostřednictvím místního rozhlasu nebo jiným v místě obvyklým způsobem
- Nařizuje a organizuje případnou evakuaci osob z ohroženého území obce
- Organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatelstva
- Při vyhlášení nouzového stavu zajišťuje provedení krizových opatření
Povinnosti obecního úřadu v rámci krizového řízení
- OÚ poskytuje podklady a informace obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností za účelem zpracování krizového plánu obce s rozšířenou působností.
- OÚ vede evidenci o přechodných změnách pobytu osob, pro kterou shromažďuje údaje a poskytuje tyto údaje obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností
- OÚ se podílí na zajištění veřejného pořádku v obci
- OÚ plní úkoly stanovené krizovým plánem obce s rozšířenou působností
- OÚ seznamuje fyzické a právnické osoby způsobem v místě obvyklým s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení
V souvislosti s výše uvedenými povinnostmi jsou starostové povinni zpracovávat dokumentaci na základě požadavků krizového zákona. Naše společnost poskytuje obcím komplexní podporu v oblasti krizového řízení.
- Zpracováváme dokumentaci a udržujeme ji v aktuálním stavu.
- Navrhujeme krizová opatření dle charakteru nebezpečí, které ohrožují obec
- Zpracováváme povodňové plány.
- Účastníme se kontrol státních orgánů.
- Vedeme a pravidelně aktualizujeme dokumentaci krizového řízení.
Službu Krizové řízení obcí a měst
poskytujeme nejen ve městech
... ale i v dalších městech a obcích